Sérülésük vagy kopásuk a kerekek rossz tapadását okozhatja az úttal, ami a jármű rossz irányíthatóságát eredményezi, különösen kritikus helyzetekben.
Közvetlen hatással vannak a vezetési kényelemre is. Mivel ezek felelősek az út egyenetlenségeiből adódó összes hatás csillapításáért.
A csappantyúk alaptípusai és felépítése
Töltéssel:
- Gázcsillapítók – a lengéscsillapító házban a hidraulika olajon kívül gáz (nitrogén) van, ami megakadályozza az olaj habosodását, mert nyomás alatt tartja az olajat és ezzel növeli a hatásfokát. A gázlengéscsillapítók segítségével az alváz pontosan állítható. A gázlengéscsillapító drágább, de kényelmesebb és puhább.
- Olajlengéscsillapítók – a lengéscsillapítóban a munkafolyadék hidraulikaolaj. Ez a leggyakrabban használt, egyszerű felépítésű és olcsóbb, hátránya az alacsonyabb vezetési kényelem és a durvább viselkedés
Kiépítés szerint:
- Teleszkópos dupla héjú lengéscsillapító – folyadékkal (hidraulikaolajjal) töltött hengerben van egy dugattyú és szelepek. Amikor a dugattyú mozog, a folyadék egyik részről a másikra tolódik, és ez hidraulikus ellenállást hoz létre. A külső és a munkahéj között folyadékkal töltött puffertér található. Ez a tér a munkatér különbségének kompenzálására szolgál, amely a dugattyú mozgásával lassan csökken. A felesleges folyadék kipréselődik, amikor a dugattyút behelyezik a kiegyenlítő szelepen, és visszanyomják a munkatérbe. A duplahéjú lengéscsillapítók előnye a hosszabb élettartam.
- Teleszkópos egyhéjú lengéscsillapító – a kéthéjú lengéscsillapítóval ellentétben nincs kiegyenlítő tér a héjak között. A közvetlenül a csappantyútérben lévő sűrített gáz térfogata a munkatér és a folyadék térfogata közötti különbség egyensúlyát szolgálja. Az egyhéjú lengéscsillapító fő előnyei: a munkaterület hatékonyabb hűtése, alacsonyabb üzemi folyadéknyomás, ellenáll a hőmérséklet-változásoknak, amikor a jármű nincs használatban. Hátránya a kisebb tömítettség és rövidebb élettartam.
- karos lengéscsillapító - ez egy régi típusú lengéscsillapító, amelyet régi autókban vagy régi teherautókban használnak.
Erők hatásának megfelelően:
- Egyszeres működésű lengéscsillapítók - csak egy irányban csillapítja az oszcillációkat
- Kettős hatású csillapítók - csillapítja a rezgéseket a dugattyúrúd mindkét mozgásirányában
Tippek a lengéscsillapítók megfelelő működéséhez
A lengéscsillapítókra is igaz, hogy meghosszabbíthatjuk a lengéscsillapítókat élettartama az út stílusának és az úthoz igazításának köszönhetően. Mindig figyelembe kell venni a göröngyökön és ütődéseken való áthajtás sebességét.
Mindig célszerű húszezer kilométerenként ellenőrizze a lengéscsillapítókat.
sérült. A legpontosabb diagnosztika közvetlenül egy szakszervizben végezhető el. A lengéscsillapítókat mindig párban cseréljük, soha nem külön-külön , mert az új lengéscsillapítónak jobb a teljesítménye, mint a réginek, és a lengéscsillapítási tulajdonságai sem lesznek ugyanazok, ahogy a jármű stabilitása sem >A lengéscsillapítók sérülései vagy hibái fokozatosan jelennek meg, és nem lehet azonnal észrevenni.
Sérült lengéscsillapítókon történő vezetés veszélyes, és nem csak a jármű személyzetét, hanem a közlekedőket is veszélyezteti, mert az autó könnyen megcsúszhat, kevésbé ellenáll a széllökéseknek és nem bírja az aquaplaningot. span>
A hangtompító meghibásodása a következőképpen nyilvánulhat meg:
- az autó túlzottan megdől kanyarodáskor
- fékezéskor az első rész előrebillen
- olaj látható a lengéscsillapítókon (ez gyakran előfordul, ha a jármű túlterhelt)
- a gumiabroncsok egyenetlen kopása
- egyenetlenségen áthaladva a rezgések átadódnak az utastérbe
- az ABS csökkentett hatása
- a kerékcsapágyak, a felfüggesztés és a rugók jelentős kopása
- hosszú fékút és az aquaplaning veszélye
- olajszivárgás a csappantyú testén, ebben az esetben azonnal ki kell cserélni
A lengéscsillapítók kopásának okai
- lengéscsillapítók késői cseréje
- hirtelen hőmérséklet-csökkenés
- gyakori vezetés rossz utak után
- sérült porvédő sapkák, amelyeken keresztül szennyeződés jutott a dugattyúrúdra
- hibás/szakszerűtlen összeszerelés
- a jármű gyakori túlterhelése span>
A lengéscsillapító cseréje
A lengéscsillapítók olyan alkatrészek, amelyeket nem lehet szétszerelni és javítani. Meghibásodás esetén a teljes lengéscsillapítót ki kell cserélni. Ha az egyik lengéscsillapító megsérül, mindig ki kell cserélni mindkettőt a tengelyen. A csere egy laikus számára nem egyszerű, speciális ismereteket és eszközöket igényel.