A fékrendszer fékrendszernek is nevezik, az autó egyik legfontosabb alkatrésze az aktív biztonság szempontjából.
Ez a rendszer az autó leállítására, lassítására vagy mozgásképtelenítésére szolgál, ha szükséges.
Az autók általában ún. súrlódó fékek. A fékezőerőt a rögzített rész és a forgó rész közötti súrlódás hozza létre. Az autókban kétféle súrlódási fék található, mégpedig tárcsa- és dobfék.
Tárcsafékkel a tárcsa fékezése a fékbetétek nyomása. Nyomás keletkezik a fékrendszerben a pedál lenyomása után, amikor a fékfolyadék kinyomja a fékdugattyút, ami a tárcsákat a tárcsa fékfelületéhez nyomja. Az így létrejövő fékerő leállítja vagy lelassítja a járművet.
Dobfékek többnyire a hátsó tengelyen és régebbi járművekben használatosak. Dobfékkel a görgők a fékbetétet a fékdob belsejéhez nyomják (tágítják). A dobfékeket rögzítőfékeknek is nevezik, mert a parkoló jármű rögzítésére szolgálnak.
A szerelők azt javasolják, hogy 15 000 kilométerenként ellenőrizze a fékeket.
A fékelemek élettartama elsősorban a vezetési stílustól függ, ha Ön gördülékenyen közlekedő sofőr, aki ún. motorfékezéssel meghosszabbíthatja a megtett kilométerek számát.
A táblák szemrevételezéssel is ellenőrizhetők a járművön, és vastagságuk nem lehet 2 mm-nél kisebb. Az új járműmodellekben már vannak beépített kopásérzékelővel ellátott lemezek, amelyek minimális vastagságig "eltávolítva" világítanak a műszerfalon lévő jelzőlámpával.
A féktárcsák élettartama hosszabb, mint a féktárcsáké, minimális vastagságukat általában közvetlenül a gyártó határozza meg.
Nem szabad megfeledkezni a fékfolyadékról, amelyet legalább kétévente javasolunk ellenőrizni. Átlátszó műanyag tartályban van, ahol a kupak kinyitása nélkül is láthatja a vízszintjét.
A fékrendszer kopása a kísérő jelek valamelyikének megfigyelésével diagnosztizálható, nevezetesen:
  Ezt a jelenséget leginkább a szélsőséges hőmérsékletváltozásoknak kitett hullámos korong okozza. Például éles fékezéssel és ezt követő lökéshűtéssel (tócsából származó vízzel) Az ilyen hullámos tárcsa nem csak rosszabb fékhatású, hanem egyenetlenül koptatja a burkolatot és tönkreteszi a tengelyelemeket, ezért cseréjük elhalasztása nem javasolt.
Ha a jármű fékezéskor észrevehetően "húzódik" oldalra, az azt jelzi, hogy a jármű fékjei hibásak. Az egyenetlen fékhatást a túlzottan elkopott tárcsák, lemezek vagy sérült hidraulikavezetékek vagy mechanizmusok okozhatják. Ha ezt a problémát tapasztalja, a lehető leghamarabb keresse fel a szervizt.
A gyenge fékhatékonyságot nem csak a tárcsák és betétek kopása, hanem a leromlott fékfolyadék is okozhatja. Ezért két-három évente cserélni kell. Ne késleltesse a cserét, mert a kor előrehaladtával a forráspontja csökken, és buborékok kezdenek képződni benne, és a folyadék könnyebben összenyomható. Ekkor nem adja át hatékonyan a fékezőerőt és az autó kevésbé fékez és veszélyessé válik!
A korrózió nagy probléma a fékrendszerben. Ha a jármű hosszú ideig áll, előfordulhat a kerekeken, és mélyebbre kerülhet az anyagba. Ha fékezés közben nem lehet eltávolítani (tárcsákkal törölni), akkor cserére van szükség. A fékcső akkor is megtámadható, ha fennáll a fékfolyadék szivárgásának és a fékhatás elvesztésének veszélye.